БСФС представи на МФВС предложение във връзка с идейния проект за нов ЗФВС
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
НА БЪЛГАРСКИЯ СЪЮЗ ЗА ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА И СПОРТ ПО ИДЕЙНИЯ ПРОЕКТ ЗА НОВ ЗАКОН ЗА ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ
До комисията за подготовка на проект на
нов Закон за физическото възпитание и спорта
Уважаеми колеги,
Ръководството на БСФС счита, че подготовката на нов закон за физическото възпитание и спорта е изключително отговорна дейност изискваща сформирането на квалифициран екип от специалисти, необходим период от време и провеждане на комплекс от дейности, чиито краен резултат да бъде нов и отговарящ на днешните и бъдещи потребности на спорта – нов закон.
Считаме за полезно да предложим на Вашето внимание следните принципни бележки и предложения;
1. Необходимо е да се изясни;
Кои са основните изводи от действието на сега действащия закон?
Кои са главните му слабости и проблеми, които той не може да разреши? Законът като нормативен акт или социалната практика по неговото прилагане?
Кои са главните причини за кризата в отделни направления от дейността на националната система за физическо възпитание и спорт, имаме ли такава, до каква степен тя функционира и къде са слабите и места?
Каква цел си поставяме с проекта за нов закон за спорта? – да съхраним статуквото, каквото е в момента ( и както е направен идейния проект) или да се предприемат реформи, които да дадат нова визия на националната спортна система и нов тласък на демократични промени и свобода на действие на обществените спортни организации?
Какви са новите приоритети на Европейската спортна политика през следващите 10 години и до каква степен нашия закон пречи за осъществяването на тези приоритети в българските условия?
Кои са най-ефективните модели на организация на национални спортни системи в европейските страни и кои са различията с българската система в момента?
Необходим е детайлен професионален анализ на дейностите в областта на физическото възпитание и спорта, на структурите осъществяващи тези дейности, техния административен капацитет, ресурсно осигуряване, ефективност и перспективи за развитие съобразно най-добрите европейски практики, равнището на спорта в страната в европейски и световен мащаб.
2. Необходимо е новия закон за спорта да съответства в максимална степен на хартите за спорта на Европейския съюз, на МОК и на ЮНЕСКО. Да бъде съобразен в максимална степен с правния статут на неправителствените организации в Европейския съюз. В предвид е необходимо да се отчетат и специфичните национални традиции, които биха могли да дадат допълнителни приоритети и ползи за българския спорт.
Конкретни предложения към публикувания идеен проект за нов закон;
Общи положения.
1. Предлагаме в новия закон глава първа от сега действащия закон да остане.
Държавно управление – да се промени в „Държавно регулиране”
Министър.
В правомощията на министъра на физическото възпитание и спорта трябва да останат само най-важните държавни функции в тази социална област – правата за законодателна инициатива, координация на дейностите в областта на физическото възпитание и спорта на всички държавни органи и общините, формулирането на държавните спортни приоритети в рамките на мандата на съответното правителство, държавното финансиране на спортните организации, правата върху строителството, собствеността и управлението на държавните спортни обекти, координация и контрол върху дейностите и структурите осъществяващи националната спортна политика, международното спортно представителство на държавата, олимпийската подготовка на българските спортисти, образование и квалификация на кадрите, научно и медицинско осигуряване , общ законодателен контрол(надзор) върху дейността на частните и обществените спортни организации.
2. “Подпомага дейността на спортните организации регистрирани като юридически лица с нестопанска цел в обществена полза за реализация на държавната политика в областта на спорта и социалния туризъм. Делегира отговорности и права на спортните и туристически организации от националната система за физическо възпитание, спорт и социален туризъм и осигурява необходимата административна, материално-техническа и финансова подкрепа.”
Спортни организации.
В зависимост от собствеността на капитала, начина си на учредяване и регистрация и основната цел на дейността им, спортните организации могат да бъдат частни и обществени. Частните спортни организации следва да се регистрират по търговския закон, да осъществяват дейността си и по специален раздел на ЗФВС и в съответствие с данъчните закони на страната. Формират и разпределят печалба. Контролът на министерството върху тяхната дейност трябва да се свежда до; - квалификацията и правоспособността на кадрите, прилагане на тренировъчни средства и методи неувреждащи здравето на занимаващите се, забрана на приложението и търговията със стимулиращи хранителни добавки увреждащи здравето на занимаващите се, специални изисквания към спортовете демонстриращи насилие и приложение на бойни техники с голям риск за здравето на практикуващите ги спортисти.
Обществените спортни организации следва да се регистрират по ЗЮЛНЦ работещи в обществена полза. Те ще осъществяват дейността си главно по ЗФВС, ще ползват преференции и право на държавно подпомагане но ще реализират и обществени функции. Не формират и не разпределят печалба.
Обществените спортни организации са в основата на националната система за физическо възпитание и спорт.
“Обществените спортни организации и техните сдружения реализират на практика държавната спортна политика”.
3. Спортните организации са; спортни клубове, спортни федерации, обединени спортни клубове, спортни асоциации, туристически дружества и национални спортен и туристически съюз.
4. Обединените спортни клубове са доброволни сдружения на спортни клубове по различни видове спорт, организирани на териториален или ведомствено-териториален принцип. Те се регистрират като юридически лица с нестопанска цел осъществяващи дейност в обществена полза. Взаимоотношенията между тях се уреждат на основата на устава на обединения спортен клуб.
5. Обединените спортни клубове:
5.1 Развиват физическото възпитание и спорта като организират спортни дейности , предлагат спортни услуги и практикуване на физически упражнения от гражданите.
5.2 Организират, подпомагат и координират дейността на своите членове по развитието на спортовете на територията на общината или ведомството.
5.3 Осигуряват общите дейности на своите членове като, общо административно обслужване, поддържане и експлоатация на спортната база, научното, медицинско и материално техническо осигуряване на тренировъчния и състезателен процес на клубовете.
5.4 Подпомагат общинските ръководства при разработване и реализиране на общинските програми за спортно развитие. Координират дейността на клубовете си с общинските и държавни органи на тяхната територия във връзка с изпълнението на държавните спортни приоритети.
5.5 Изграждат, управляват и ползват собствени и предоставени им за управление, спортни обекти и съоръжения публична държавна и публична общинска собственост. Извършват разрешените от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, стопански дейности.
5.6 Изпълняват социални проекти в областта на спорта.
5.7 Представляват своите членове пред държавните и общински органи.
5.8 Работят с обществения актив , съхраняват и развиват спортните традиции и доброволческата дейност в областта на физическото възпитание и спорта на територията на общината и ведомството.
6. Спортните асоциации са доброволни сдружения на спортни клубове организирани на ведомствен или териториален принцип с цел реализиране на спортни дейности със специфичен характер.
7. Националният спортен съюз е доброволно сдружение на спортни клубове, обединени спортни клубове, спортни федерации и/или спортни асоциации, като подпомага дейността им в областта на физическото възпитание и спорта.
(1.) На територията на Република България, Министерството на физическото възпитание и спорта, регистрира само един национален спортен и един национален туристически съюз.
(2.) Националният спортен съюз се регистрират като юридическо лице с нестопанска цел осъществяващ дейност в обществена полза. Той членува в международни неправителствени спортни организации със сходен предмет на дейност.Членовете на националния спортен съюз запазват юридическата и икономическата си самостоятелност.
(3.) Министърът на физическото възпитание и спорта регистрира националния спортен съюз. Регистрацията се извършва при представяне на следните документи – заявление, документ от съда за актуална съдебна регистрация, списък на спортните организации редовни членове на националния спортен съюз, документ отразяващ членството в международна не правителствена спортна организация със сходен предмет на дейност.
(4).Националният спортен съюз е автономна, самоуправляваща се, непартийна обществена спортна организация, партньор на държавните органи и общините за реализация на държавната стратегия и политика в областта на физическото възпитание и спорта. Той изгражда своята организационна структура на териториален принцип с активното участие на заинтересованите граждани, спортните организации осъществяващи дейност в обществена полза и със съдействието на общинската и държавни администрации.
1. Приема и реализира програма за спортно развитие в съответствие с Националната стратегия и Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта и интересите на своите членове.
2. Координира дейността си с Министерството за физическото възпитание и спорта , други държавни органи и общински ръководства.
3. Реализира предоставените им от Министерството на физическото възпитание и спорта отговорности и права във връзка с изпълнението на Националната програма , международни програми и собствени проекти за спортно развитие. Взаимоотношенията им се уреждат на договорна основа.
4. Участва в разработването, реализацията и отчитането на резултатите от изпълнението на национална стратегия и националната програма за спортно развитие.
5. Участва в разработването на проекти и предложения за усъвършенстване на спортното законодателството и нормативната уредба и защитава интересите на членовете си.
6. Оказва организационна, материално-техническа и финансова подкрепа на своите членове . Организира и координира дейността на обществения актив и доброволческите дейности свързани със спорта.
7. Организира, провежда и подпомага спортен календар в съответствие с правилниците и наредбите на спортните федерации. Предоставя спортни услуги за гражданите.
8. Изгражда и управлява собствени и предоставени им от държавата и общините спортни обекти и съоръжения и извършва разрешена от закона стопанска дейност.
9. Изпълнява и администрира социални проекти в областта на спорта, участва в социалния диалог и квалификацията на управленски кадри на своите членове.
10. Представлява своите членове пред държавните и общински органи.
11. Представлява страната в международните неправителствени спортни организации в които членува.
12. Проучва и обобщава общественото мнение по актуални въпроси на спортното развитие.
13. Осъществява издателска, информационна и рекламна дейност.
(5.) Министерството на физическото възпитание и спорта гарантира спазването на основните принципи на юридическия статут на неправителствените организации приет от Съвета на Европа, който се изразява в:
Право на автономност.Ненамеса на държавата в организационните структури на организациите.
Свобода на сдружаване.
Свобода на изразяване. Гласност .
Право на независима съдебна защита на национално и международно равнище.
Право на лобизъм с оглед запазване интересите и дейността на организацията и членовете й.
Право на държавно подпомагане.
8. Да се включи нов раздел регламентиращ задълженията на работодателите – собствениците на стопански предприятия за осигуряване на условия и ресурси за физическо развитие и социален спорт на кадрите работещи при тях.
9. Да се включи нов раздел регламентиращ – социалния диалог, социалните права и социална защита на обхванатите в спортния сектор кадри.
10. Към раздела финансиране да се добавят Обединените спортни клубове, Националния спортен и Националния туристически съюз.
Уважаеми колеги,
Изразяваме нашата готовност да сътрудничим на комисията при разработката на евентуално нов идеен проект, конкретни текстове, обсъждания, анализи и други дейности необходими при подготовката на проекта за нов закон.
Председател;
Проф.Св.Иванов (п)