Партньори:
СПИСАНИЕ СПОРТ И НАУКА

БСФС представи на МФВС предложение във връзка с идейния проект за нов ЗФВС

18.08.2011

ПРЕДЛОЖЕНИЕ

НА БЪЛГАРСКИЯ СЪЮЗ ЗА ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА И СПОРТ ПО ИДЕЙНИЯ ПРОЕКТ ЗА НОВ ЗАКОН ЗА ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ

До комисията за подготовка на проект на 

нов Закон за физическото възпитание и спорта

    Уважаеми колеги,

Ръководството на БСФС счита, че подготовката на нов закон за физическото възпитание и спорта е изключително отговорна дейност изискваща сформирането на квалифициран екип от специалисти, необходим период от време  и провеждане на комплекс от дейности, чиито краен резултат да бъде нов и отговарящ на днешните и бъдещи потребности на спорта – нов закон.

Считаме за полезно да предложим на Вашето внимание следните принципни бележки и предложения;

1.    Необходимо е да се изясни;

    Кои са основните изводи от действието на сега действащия закон?

    Кои са главните му слабости и проблеми, които той не може да разреши? Законът като нормативен акт или социалната практика по неговото прилагане?

    Кои са главните  причини за кризата в отделни направления от дейността на националната система за физическо възпитание и спорт, имаме ли такава, до каква степен тя функционира и къде са слабите и места?

    Каква цел си поставяме с проекта за нов закон за спорта? – да съхраним статуквото, каквото е в момента ( и както е направен идейния проект)  или да се предприемат реформи, които да дадат нова визия на националната спортна система и нов тласък на демократични промени и свобода на действие на обществените спортни организации?

    Какви са новите приоритети на Европейската спортна политика  през следващите 10 години и до каква степен нашия закон пречи за осъществяването на тези приоритети в българските условия?

    Кои са най-ефективните модели на организация на национални спортни системи в европейските страни и кои са различията с българската система в момента?

    Необходим е детайлен професионален анализ на дейностите в областта на физическото възпитание и спорта, на структурите осъществяващи тези дейности, техния административен капацитет, ресурсно осигуряване, ефективност и перспективи за развитие съобразно най-добрите европейски практики, равнището на спорта в страната в европейски и световен мащаб.

2.    Необходимо е новия закон за спорта да съответства в максимална степен на хартите за спорта на Европейския съюз, на МОК и на ЮНЕСКО. Да бъде съобразен в максимална степен с правния статут на неправителствените организации в Европейския съюз. В предвид е необходимо да се отчетат и специфичните национални традиции, които биха могли да дадат допълнителни приоритети и ползи за българския спорт.

Конкретни предложения към публикувания идеен проект за нов закон;

Общи положения. 

1.    Предлагаме в новия закон глава първа от сега действащия закон да остане.

Държавно управление – да се промени в „Държавно регулиране”

Министър.

В правомощията на министъра на физическото възпитание и спорта трябва да останат само най-важните държавни функции в тази социална област – правата за законодателна инициатива, координация на дейностите в областта на физическото възпитание и спорта на всички държавни органи и общините,  формулирането на държавните спортни приоритети в рамките на мандата на съответното правителство, държавното финансиране на спортните организации, правата върху строителството, собствеността и управлението на държавните спортни обекти, координация и контрол върху дейностите и структурите осъществяващи националната спортна политика, международното спортно представителство на държавата, олимпийската подготовка на българските спортисти, образование и квалификация на кадрите, научно и медицинско осигуряване , общ законодателен контрол(надзор) върху дейността на частните и обществените спортни организации.   

2.    “Подпомага  дейността на спортните организации регистрирани като юридически лица с нестопанска цел в обществена полза за реализация на държавната политика в областта на спорта и социалния туризъм. Делегира отговорности и права на спортните и туристически организации от националната система за физическо възпитание, спорт и социален туризъм и осигурява необходимата административна, материално-техническа и финансова подкрепа.”

Спортни организации.

    В зависимост от собствеността на капитала, начина си на учредяване и регистрация и основната цел на дейността им, спортните организации могат да бъдат частни и обществени. Частните спортни организации следва да се регистрират по търговския закон, да осъществяват дейността си и по специален раздел на ЗФВС и в съответствие с данъчните закони на страната. Формират и разпределят печалба. Контролът на министерството върху тяхната дейност трябва да се свежда до; - квалификацията и правоспособността на кадрите, прилагане на тренировъчни средства и методи неувреждащи здравето на занимаващите се, забрана на приложението и търговията със стимулиращи хранителни добавки увреждащи здравето на занимаващите се, специални изисквания към спортовете демонстриращи насилие и приложение на бойни техники с голям риск за здравето на практикуващите ги спортисти.  

Обществените спортни организации следва да се регистрират по ЗЮЛНЦ работещи в обществена полза. Те ще осъществяват дейността си главно по ЗФВС, ще ползват преференции и право на държавно подпомагане но ще реализират и обществени функции. Не формират и не разпределят печалба.

Обществените спортни организации са в основата на националната система за физическо възпитание и спорт.

    “Обществените спортни организации и техните сдружения реализират на практика държавната спортна политика”.

3.    Спортните организации са; спортни клубове, спортни федерации, обединени спортни клубове, спортни асоциации, туристически дружества и национални спортен и туристически съюз.

4.    Обединените спортни клубове са доброволни сдружения на спортни клубове по различни видове спорт, организирани на териториален или ведомствено-териториален принцип. Те се регистрират като юридически лица с нестопанска цел осъществяващи дейност в обществена полза. Взаимоотношенията между тях се уреждат на основата на устава на обединения спортен клуб.

5.    Обединените спортни клубове:

5.1    Развиват физическото възпитание и спорта като организират спортни дейности , предлагат спортни услуги и практикуване на физически упражнения от гражданите.

5.2    Организират, подпомагат и координират дейността на своите членове по развитието на спортовете на територията на общината или ведомството.

5.3    Осигуряват общите дейности на своите членове като, общо административно обслужване, поддържане и експлоатация на спортната база, научното, медицинско и материално техническо осигуряване на тренировъчния и състезателен процес на клубовете.

5.4    Подпомагат общинските ръководства при разработване и реализиране на общинските програми за спортно развитие. Координират дейността на клубовете си с общинските и държавни органи на тяхната територия във връзка с изпълнението на държавните спортни приоритети.

5.5    Изграждат, управляват и ползват собствени и предоставени им за управление, спортни обекти и съоръжения публична държавна и публична общинска собственост. Извършват разрешените от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, стопански дейности.

5.6    Изпълняват социални проекти в областта на спорта.

5.7    Представляват своите членове пред държавните и общински органи.

5.8    Работят с обществения актив , съхраняват и развиват спортните традиции и доброволческата дейност в областта на физическото възпитание и спорта на територията на общината и ведомството.

6.    Спортните асоциации са доброволни сдружения на спортни клубове организирани на ведомствен или териториален принцип с цел реализиране на спортни дейности със специфичен характер.

7.    Националният спортен съюз е доброволно сдружение на спортни клубове, обединени спортни клубове, спортни федерации и/или спортни асоциации, като подпомага дейността им в областта на физическото възпитание и спорта.

    (1.) На територията на Република България, Министерството на физическото възпитание и спорта, регистрира само един национален спортен   и един национален туристически съюз.

    (2.) Националният спортен съюз се регистрират като юридическо лице с нестопанска цел осъществяващ дейност в обществена полза. Той членува в международни  неправителствени спортни организации със сходен предмет на дейност.Членовете на националния спортен съюз запазват юридическата и икономическата си самостоятелност. 

    (3.) Министърът на физическото възпитание и спорта регистрира националния спортен съюз. Регистрацията се извършва при представяне на следните документи – заявление, документ от съда за актуална съдебна регистрация, списък на спортните организации редовни членове на националния спортен съюз, документ отразяващ членството в международна не правителствена спортна организация със сходен предмет на дейност.

    (4).Националният спортен съюз е автономна, самоуправляваща се, непартийна обществена спортна организация, партньор на държавните органи и общините за реализация на държавната стратегия и политика в областта на физическото възпитание и спорта. Той изгражда своята организационна структура на териториален принцип с активното участие на заинтересованите граждани, спортните организации осъществяващи дейност в обществена полза и със съдействието на общинската и държавни администрации.

1.    Приема и  реализира програма за спортно развитие в съответствие с Националната стратегия и Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта  и интересите на своите членове.

2.    Координира дейността си с Министерството за физическото възпитание и спорта , други държавни органи и общински ръководства.

3.    Реализира предоставените им от Министерството на физическото възпитание и спорта отговорности и права във връзка с изпълнението на Националната програма , международни програми и собствени проекти за спортно развитие. Взаимоотношенията им се уреждат на договорна основа. 

4.    Участва в разработването, реализацията и отчитането на резултатите от изпълнението на национална стратегия и националната програма за спортно развитие.

5.    Участва в разработването на проекти и предложения за усъвършенстване на спортното законодателството и нормативната уредба и защитава интересите на членовете си.

6.    Оказва организационна, материално-техническа и финансова подкрепа на своите членове . Организира и координира дейността на обществения актив и доброволческите дейности свързани със спорта. 

7.    Организира, провежда и подпомага спортен календар в съответствие с правилниците и наредбите на спортните федерации. Предоставя спортни услуги за гражданите.  

8.    Изгражда и управлява собствени и предоставени им от държавата и общините спортни обекти и съоръжения и извършва разрешена от закона стопанска дейност.

9.    Изпълнява и администрира социални проекти в областта на спорта, участва в социалния диалог и квалификацията на управленски кадри на своите членове.

10.    Представлява своите членове пред държавните и общински органи.

11.    Представлява страната в международните неправителствени спортни организации в които членува.

12.    Проучва и обобщава общественото мнение по актуални въпроси на спортното развитие. 

13.    Осъществява издателска, информационна и рекламна дейност.

(5.) Министерството на физическото възпитание и спорта гарантира спазването на основните принципи на юридическия статут на неправителствените организации приет от Съвета на Европа, който се изразява в:

    Право на автономност.Ненамеса на държавата в организационните структури на организациите.

    Свобода на сдружаване.

    Свобода на изразяване. Гласност .

    Право на независима съдебна защита на национално и международно равнище.

    Право на лобизъм с оглед запазване интересите и дейността на организацията и членовете й.

    Право на държавно подпомагане.

8.    Да се включи нов раздел регламентиращ задълженията на работодателите – собствениците на стопански предприятия за осигуряване на условия и ресурси за физическо развитие и социален спорт на кадрите работещи при тях.

9.    Да се включи нов раздел регламентиращ – социалния диалог, социалните права и социална защита на обхванатите в спортния сектор кадри.

10.    Към раздела финансиране да се добавят Обединените спортни клубове, Националния спортен и Националния туристически съюз.  

Уважаеми колеги,

Изразяваме нашата готовност да сътрудничим на комисията при разработката на евентуално нов идеен проект, конкретни текстове, обсъждания, анализи и други дейности необходими при подготовката на проекта за нов закон.

Председател;

Проф.Св.Иванов (п)