Обсъждане на законопроекти за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорт
ДО
Г-Н СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БСП
ДО
Г-Н ДИМИТЪР ДЪБОВ
ЗАМ. ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БСП
ДО
Г-Н ЯНАКИ СТОИЛОВ
ЗАМ. ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БСП
ДО
Г-Н ХРИСТО МОНОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПК ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА,
МЛАДЕЖТА И СПОРТА
ДО
Г-Н ГЕОРГИ МЪРКОВ
ЗАМ.ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПК ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА,
МЛАДЕЖТА И СПОРТА И ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СЪВЕТА ЗА
СПОРТ, ЗДРАВОСЛОВЕН ЖИВОТ И ХОРА В НЕРАВНОСТОЙНО
ПОЛОЖЕНИЕ НА БСП
УВАЖАЕМИ Г-Н СТАНИШЕВ,
УВАЖАЕМИ Г-Н ДЪБОВ, Г-Н СТОИЛОВ, Г-Н МОНОВ И
Г-Н МЪРКОВ,
На 7 февруари 2014 год. се проведе трето по ред обществено обсъждане на два от предложените законопроекти за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорт – тези на народните представители г-н Т. Киряков от една страна и на г-н Г. Мърков и г-н Хр. Монов от друга.
Срещата се проведе със съдействието на съвета по спорт към БСП, като основната цел беше да се намерят взаимно-приемливи допирни точки между двата законопроекта в интерес на спортните организации, а не тяхното противопоставяне.
В обсъждането взеха участие трима народни представители – г-н Т. Киряков, г-н Деян Дечев и г-н Г. Мърков, председатели на столичните обединени спортни клубове - „Академик“, ЦСКА, „Славия“, „Левски - Драгалевци“, „Левски“ „Локомотив“, както и членове на УС на БСФС. За съжаление, се оказа невъзможно обединението на двата проекта, поради принципни различия на философията върху която са изградени. Тези различия се изразяват най-вече в следното:
- Във законопроекта на г-н Т. Киряков:
- изкуствено се създават устойчиви конфликтни зони между спортните организации и спортните кадри за разпределение на комплексните спортни съоръжения.
- в този законопроект се създават условия законово да се оправдаят различни форми за явна или скрита приватизация на спортната база, държавна и общинска собственост.
- така предложения законопроект, ще улесни продължаващото разграбване и опустошаване на изградени спортни бази – центрове на олимпииска спортна подготовка и спортна деиност във общините (ЦСКА, „Левски“, „Академик“, „Локомотив“, „Славия“ и други такива, изградени в Областните центрове на България )
- като цяло, този законопроект създава впечатление за силна лобистка зависимост, тъй като очевидно обслужва икономическите интереси на малка група спортни клубове, ползващи от години държавни и общинскиспортни обекти, на които извършват търговска дейности предоставят преди всичко платени спортни услуги. Той не отчита масовата практика в страната, където Общините оказват всестранна подкрепа на аматьорските спортните клубове и техни сдружени.
2. Законопроектът подготвен от народните представители г-н Хр. Монов и г-н Г. Мърков, очевидно е съобразен с два съществени момента, имащи пряко отношение за оптимизиране на системната организация на спорта в България:
- Пренос и адаптация на богатия опит от миналото.
- общоприетите в Европа организационни структури и принципи.
2.1 Даваме си сметка, че за цялостното изграждане на съвременна система за спорт и здраве на нацията, е необходим изцяло нов закон за спорта. Убедени сме, че предлаганите от г-н Хр. Монов и г-н Г. Мърков изменения и допълнения на ЗФВС, са в не само в правилната посока, но представляват необходими стъпки за преодоляване на негативните тенденции действащи вече 23 години, за дезорганизация на спортното движение.
2.2 Законопроекта предвижда разгръщане потенциала на бившите дружества /сега ОСК - ЦСКА, „Левски“, „Академик“, „Локомотив“, „Славия“ и други/ някой от които вече чевстваха , а на други предстои да празнуват 100 годишната си история.
2.3 Във всички Европейски държави функционират сдружения на спортни клубове на общинско и ведомствено равнище. В момента в тях е съсредоточен спортния елит на Обединена Европа.
2.4 Изпълнява се и изисването за автономност както на националните спортни и туристически организации, така също и на Българските спортни федерации, чрез замяна на лицензионния режим, с облекчен регистрационен такъв.
С изключение на България, в нито една друга европейска държава, не се прилага държавно лицензиране на обществени спортни организации, членуващи от десетилетия в Европейски и световни структури, признати от МОК и непротиворечащи на други закони на страната.
Считаме, че предложения законопроект, изготвен от г-н Хр. Монов и г-н Г. Мърков,
- Категорично се противопоставяме на всякакви опити за;
- имитация за защита на нашите интереси и цели. По никакъв начин не сме предоставяли пълномощия на народния представител Т.Киряков да ни представлява.
- изкуствено противопоставяне дейността на спортните клубове срещу дейността на техни сдружения – Обединените спортни клубове и Националната обществена спортна организация.
- прилагането на различни форми за явна или скрита приватизация на спортно-материална база, публична държавна и общинска собственост. Няма да допуснем подготвения нов грандиозен грабеж на спортните имоти включени в капитала на ЕАД „Академика” /зимен дворец на спорта, зала Фестивална, стадион Академик – 4 ти километър и още 30 спортни обекта на фирмата, изградени на море и планена/
- противозаконното изземване на архива на БСФС от страна на служители на Министерството на младежта и спорта и скриване на виновниците и следите за това престъпление
- Разграбване или промяна на статута на изградени и действащи в момента комплексни спортни бази – центрове за олимпийска спортна подготовка и масова спортна дейност в общините. (ЦСКА, „Левски“, „Академик“, „Локомотив“, „Славия“ и други такива, изградени в Областните центрове на България)
- създаването на нови - устойчиви конфликтни зони между спортните клубове по различните видове спорт, спортните организации и спортните кадри за разпределение и ползване на комплексните спортни обекти и съоръжения.
- Категорично настояваме за решителни реформи в българския спорт, изразяващи се в следното;
- Обединените спортни клубове да бъдат признати за спортни организации и включени в чл.10 от ЗФВС, работещи на ниво общини. Обръщаме внимание върху факта, че обединените спортни клубове – „Славия“, „Левски“, „Академик“, „ЦСКА“, „Локомотив“, „Септември“ от София, „Черно море“- Варна и десетки други в страната имат вече над 100 годишна история. Организираният спорт на България, както и спортните успехи на държавата ни са дело на тези структури във взаимодействие с Българските спортни федерации. Във всички европейски държави функционират сдружения на спортни клубове на общинско и ведомствено равнище и в тях е съсредоточен целия спортния елит на Европа.
- Замяна на лицензионния режим на българските спортни федерации и национални спортни и туристически организации с максимално облекчен регистрационен такъв. С изключение на България, в нито една друга европейска държава не се прилага държавно лицензиране на легитимни обществени спортни организации. При това членуващи от десетилетия в европейски и световни спортни организации, признати от Международния Олимпийски комитет, както и от други закони в страната ни.
- Въвеждане на мораториум върху разпродажбата на спортни обекти и съоръжения държавна и общинска собственост, до утвърждаване на нов модел за ефективното им управление в интерес на спорта.
- Приоритетно подпомагане дейността на обществени спортни организации, предоставящи голям обем безплатни занимания с двигателна активност и масов спорт за деца, младежи, студенти и хора в неравностойно положение.
- Категорично подкрепяме законопроекта подготвен от народните представители Г.Мърков и Хр. Монов. Той беше изработен с нашето активно участие, съответства на публичните интереси на спортните организации и отразява основните приоритети на Националната стратегия и националните програми за развитие на физическото възпитание и спорта в страната.
Уважаеми народни представители,
- бедени сме, че ще предприемете необходимите политически и законодателни мерки за начало на решителни реформи в българския спорт, за постепенно възстановяване на националните спортни традиции на страната ни.
Съгласно решение на УС на БСФС и съгласувано със:
Председател на ОСК „Академик“- София - Лъчезар Динчев
Председател на ЦСКА – Георги Калчев
Председател на ОСК „Локомотив“ – Даме Стойков
Председател на ОСК „Славия“ – Владимир Димитров
Председател на ОСК „Левски – Драгалевци“- Стоян Стоянов
Зам. председател на ОСК „Спартак“ - Варна – Иван Иванов
Председател на ОСК „Черно море“ – Варна - Бончо Бонев
Председател на ОСК „Тунджа“-Ямбол - Иван Чолаков
Председател на ОСК ДФС „Горна Оряховица” – Стефчо Събчев
Председател на ОСК „Академик“ – Пловдив – Светослав Цеков
Председател на ОСК „Локомотив“-Пловдив – Василис Дамянидис
Председател на ОСК „ Дунав“- Русе - ген. Александър Стефанов
Председател на ОСК „Локомотив“- Русе – Любомир Ковачев
Председател на ОСК „Спартак“- Плевен – Михаил Георгиев
Председател на ОСК „Марек” – Дупница – Явор Тодоров
Проф. Светослав Иванов
Председател на БСФС