Партньори:
СПИСАНИЕ СПОРТ И НАУКА

ДЕКЛАРАЦИЯ на Общото събрание

25.04.2013

ДЕКЛАРАЦИЯ

 

на Общото събрание на Българския съюз за физическа култура и спорт – проведено на 16-ти април 2013 год.

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПЛЕВНЕЛИЕВ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН РАЙКОВ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН СТОЙЧЕВ,

          Общото събрание на Българския съюз за физическа култура и спорт, в който членуват 97 спортни организации – спортни федерации, обединени спортни клубове и клубове по вид спорт се обръща към Вас, загрижено за състоянието на националната система за физическо възпитание и спорт. В продължение на 21 години тази система се реформира. Седем ръководства на държавния спортен орган полагаха усилия в тази насока, но това не доведе до стратегически положителни промени в цялостното състояние на родния спорт. В годините на прехода, националната система за физическо възпитание и спорт многократно снижи количествените и особено качествените параметри на дейността си спрямо нивото от недалечното ни минало.

Класирането на България на 63-68 място в крайното класиране по медали на Летните олимпийски игри в Лондон през 2012 год., се оценява от спортната общественост в страната, като изключително тревожно. Това е най-слабото ни представяне в олимпийски игри през последните 60 години. Не само класирането, а и крайно недостатъчният  брой на спортовете, завоювали медали и призови места е обезпокоителен.

 Най-тревожното е устойчивата тенденция за 21 годишния системен регрес в комплексното представяне на страната ни на летни и зимни Олимпийски игри. Даже на балканско ниво от водеща спортна сила вече сме на ШЕСТА позиция след Хърватия, Румъния,Турция, Словения и Сърбия.

Този резултат е следствие на цялостното състояние на националната спортна система на страната и само потвърждава факта, че от години тя се намира в непрекъснато задълбочаваща се криза. Причините за нея са комплексни - ресурсни, организационно-структурни и функционални. Те обхващат почти всички подсистеми, като спорта в свободното време, училищен и детско-юношески спорт, университетски спорт, високо спортно майсторство и професионалния спорт.

Тревожен е и факта, че тези резултати стават на фона на увеличаващите се грижи и инвестиции направени в областта на спорта от държавата и общините през последните години.

Напълно споделяме безпокойството на спортната общественост за недостатъчната ефективност на националната спортна система на България. Напълно споделяме и тревогата на Обединените спортни клубове и Българските спортни федерации за цялостното състояние на стратегическите за страната ни олимпийски и  неолимпийски спортове.

В основата на глобалната криза на българския спорт стои погрешния модел за преустройство заложен преди 21 години и постоянно съпътстващата го системна криза на управление. България е единствената страна, която направи необосновани и непрофесионални реформи в тази област. Този модел не съответства на обществените потребности, на професионалните интереси на спортните организации и на ресурсните възможности, заделяни от държавата за развитие на този социален сектор. Изминалият 21 годишен период е предостатъчен за генерални изводи и предприемане на решителни реформи.

 В тази връзка  НАСТОЯВАМЕ: 

1. Веднага да се изпълни препоръката на президента и нареждането на служебния премиер за създаване на обществен спортен съвет към министъра на физическото възпитание и спорта, който срочно да формулира обективна оценка за състоянието на българския спорт и да набележи бързи мерки за смяна на модела на управление на националната спортна система с цел да се балансират отговорностите, правата и задълженията на държавните и на обществените спортни органи в страната. 

2. Оценката и мерките по т.1 да бъдат публикувани за обсъждане от спортната общественост и от гражданските организации, поради което следва да се призоват спортните журналисти да участват активно в дискусията и да дадат възможност на ескперти, треньори и деятели да изкажат мнение и препоръки по обсъжданите проблеми  в медиите, в които работят.

3. На национален форум под патронажа на президента да се съберат представители на правителствените и на обществените спортни структури, експерти, треньори и деятели, за да обсъдят проект за национална спортна доктрина и нов закон, който да гарантира прилагането на доктрината.

4. Президентът да инициира внасянето в пленарна зала на проектите по т.3, а политическите сили в новото Народно събрание да поставят в своите приоритети създаването на консенсус по приемането на спортната доктрина.

От  Общото събрание на БСФС.